Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2016

Ποιος έχει την ευθύνη για τη σύγκρουση οχήματος με ζώο;


Πρόσφατα σημειώθηκε τροχαίο ατύχημα στην Εγνατία Οδό, χωρίς ευτυχώς τραυματισμό, αλλά με υλικές ζημιές, όταν μια αγελάδα εισέβαλε στον αυτοκινητόδρομο. Σε τέτοια περίπτωση την βασική ευθύνη φέρει ο ιδιοκτήτης του άτυχου ζώου.

Τι συμβαίνει όμως όταν το ζώο που εισβάλλει σε οδό ταχείας κυκλοφορίας είναι αδέσποτο;

Κατά κύριο λόγο την ευθύνη για την ασφαλή χρήση των οδών ταχείας κυκλοφορίας φέρει το Ελληνικό Κράτος μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών για την συντήρηση των εθνικών οδικών δικτύων, καθώς υποχρεούται να κατασκευάζει, ανακαινίζει και συντηρεί τις εθνικές οδούς (άρθρο 5 παρ. 1 του ν. 3155/1965). Κατά δε τη διάταξη του άρθρου 10 παρ. 1 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α' 57) «Όποιος έχει τις κατά τον παρόντα Κώδικα αρμοδιότητες ή την εξουσία επί του πράγματος, επί του οποίου διεξάγεται δημόσια κυκλοφορία, υποχρεούται να λαμβάνει κάθε μέτρο, ώστε από τη δημόσια κυκλοφορία να μην δημιουργείται κίνδυνος ή ζημία τρίτων προσώπων ή άλλων έννομων αγαθών».

Αυτό αφορά και την περίπτωση όπου μεγάλα τμήματα οδών ταχείας κυκλοφορίας έχουν δοθεί σε εταιρείες από το Ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες φέρουν την ευθύνη για την κατασκευή και εκμετάλλευσή τους, αρά και την συντήρηση και επίβλεψη αυτών. Μεταξύ του ελληνικού κράτους και των εταιρειών αυτών έχουν υπογραφεί συμβάσεις, που καθορίζουν τις συγκεκριμένες ευθύνες των ανάδοχων εταιρειών και τα όρια αυτών. Σε κάθε δηλαδή οδικό δίκτυο ταχείας κυκλοφορίας που η εκμετάλλευση του δεν ανήκει στο ελληνικό δημόσιο π.χ. Αττική Οδός, η σύμβαση αναδοχής είναι διαφορετική και η ευθύνη της κάθε αναδόχου εταιρείας διαφοροποιημένη από τις άλλες. Εκεί λοιπόν, για να δούμε ακριβώς την ευθύνη της αναδόχου εταιρείας πρέπει να μελετήσουμε την συγκεκριμένη σύμβασή της.

Όσον αφορά το εθνικό οδικό δίκτυο στο άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα ορίζεται ότι: «Για παράνομες πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του Δημοσίου, κατά την άσκηση δημόσιας εξουσίας που τους έχει ανατεθεί, το Δημόσιο ενέχεται σε αποζημίωση, εκτός αν η πράξη ή η παράλειψη έγινε κατά παράβαση διάταξης που υπάρχει για χάρη του γενικού συμφέροντος...». Κατά την έννοια των διατάξεων αυτών ευθύνη προς αποζημίωση γεννάται και από μη νόμιμες υλικές ενέργειες των οργάνων του Δημοσίου ή από παραλείψεις οφειλομένων νομίμων υλικών ενεργειών αυτών, εφ' όσον οι υλικές αυτές ενέργειες ή παραλείψεις συνάπτονται με την οργάνωση και λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών. Π.χ. η αιφνίδια είσοδος αδέσποτου ζώου στον αυτοκινητόδρομο, η οποία, όμως, θα είχε εμποδισθεί εάν υπήρχε η προβλεπόμενη από την οικεία μελέτη κατασκευής της εν λόγω οδού περίφραξη για τον αποκλεισμό της εισόδου ζώων στον αυτοκινητόδρομο και η οποία (περίφραξη) δεν έγινε ή δεν είχε ελεγχθεί και συντηρηθεί επαρκώς από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου.

Για τη θεμελίωση της ανωτέρω ευθύνης απαιτείται η ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της παράνομης πράξεως ή παραλείψεως του δημοσίου οργάνου και της επελθούσης ζημίας. Περαιτέρω, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 105 ΕισΝΑΚ η ευθύνη του Δημοσίου καλύπτει κάθε θετική και αποθετική ζημία του ζημιωθέντος από την παράνομη δραστηριότητα των οργάνων αυτού, ως επίσης και την χρηματική του ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης, κατ' ανάλογη εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 932 εδαφ. γ' του Αστικού Κώδικα, δεδομένου ότι πρόκειται περί μορφής αδικοπραξίας. Σε περίπτωση θανάτωσης προσώπου, η χρηματική αυτή ικανοποίηση μπορεί να επιδικασθεί στην οικογένεια του θύματος λόγω ψυχικής οδύνης.

Αναστασία Χρ. Μήλιου
Δικηγόρος παρ' Εφέταις Αθηνών
legalaction.gr
e-mail: natmil@otenet.gr

auto-internet.gr
Άνθρωπος και Σκύλος

Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2016

Λιμενικοί γονάτισαν Τούρκο δουλέμπορο μπροστά στα άψυχα κορμιά 3 προσφυγόπουλων (ΒΙΝΤΕΟ)


Ως κατηγορούμενος για τριπλή ανθρωποκτονία παραπέμπεται στον εισαγγελέα Σάμου ο Τούρκος οδηγός λέμβου που μετέφερε πρόσφυγες και ανατράπηκε στο βράδυ της περασμένης Πέμπτης, με αποτέλεσμα να πνιγούν 3 παιδιά. 
Ο 20χρονος Ak Oskart τελεί υπό κράτηση και αντιμετωπίζει κατηγορίες για ανθρωποκτονία, παράνομη διακίνηση μεταναστών και πρόκληση ναυαγίου. Η βάρκα που οδηγούσε μετέφερε 12 άντρες, 5 γυναίκες και 6 παιδιά. Η σύλληψή του ακολούθησε την προσπάθεια διάσωσης από την οργάνωση MOAS, την οποία κατέγραψε η κάμερα του καναλιού Sky News. 


Σε άλλες εικόνες, από το κατάστρωμα του πλοίου που μετέφερε τους επιζώντες στη Σάμο, Λιμενικοί αναγκάζουν τον Ak Oskart να γονατίσει και να κοιτάξει τα πτώματα των 3 παιδιών, ενός 4χρονου κοριτσιού και 2 αγοριών 2 ετών. Ύστερα από λίγο, ο διακινητής κοιτάζει κάτω, μην μπορώντας να αντικρίσει άλλο τα νεκρά παιδιά. Όταν όμως βλέπει έναν πατέρα να αναγνωρίζει μεταξύ των πτωμάτων το δικό του παιδί, ο Oskart καταρρέει. 
 
Ο κατηγορούμενος δήλωσε πως ταξίδευε στην Ελλάδα για να βρει δουλειά, πως δεν πληρώθηκε για να μεταφέρει τους πρόσφυγες, αλλά τον έπεισαν να το κάνει 4 άλλοι Τούρκοι, παραδέχτηκε ωστόσο πως πρώτη φορά οδηγούσε βάρκα στη ζωή του.

Ο John Hamilton, μέλος της οργάνωσης MOAS και πρώην αξιωματικός του πολεμικού Ναυτικού της Μάλτας, ανέφερε στο Sky News πως την ώρα του ναυαγίου επικρατούσε απόλυτο σκοτάδι και χαρακτήρισε ανοησία την ενέργεια του κατηγορουμένου, ιδίως εφόσον δεν γνώριζε καλά την περιοχή. 
«Ίσως του έδωσαν καλά λεφτά για να κάνει αυτή τη δουλειά, αλλά για μένα είναι ντροπή που πλοήγησε αυτή τη βάρκα χωρίς να έχει εμπειρία και μάλιστα νύχτα σε αυτά τα νερά» πρόσθεσε ο Hamilton.

Δείτε το συγκλονιστικό βίντεο από το κανάλι Sky News: 


Related Posts with Thumbnails